Diensten

Wat is Chiptuning?

Chiptuning is het aanpassen van de motormanagment software. Hierbij worden de parameters van de  motormanagmement software opnieuw afgestemd met de ideale waardes. Zo word de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip dit gebeurt aangepast en geoptimaliseerd.

De aangepaste parameters blijven ten alle tijden binnen de grenswaardes die door de fabrikant zijn opgegeven. Chiptuning heeft het beste resultaat bij voertuigen met turbo compressor of G-lader.

Wij zijn

Stage 1 tuning

Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de ECU aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek.

Stage 2 tuning

Stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo, luchtinlaat,injectoren of een downpipe. Wij gaan voor u aan de slag met het motormanagement. Deze stage van chiptuning is altijd volledig op maat gemaakt. Het is daarom ook echte maatwerk!

We passen diverse parameters van het systeem aan waarbij wij oog hebben voor de veiligheidsnormen. Wij stellen de brandstof, zuurstof en ontsteking beter op elkaar af waardoor uw motor meer vermogen kan leveren. De vermogenswinst, souplesse en rijplezier wordt gegarandeerd vergroot.

ECO tuning

Eco tuning is een vorm van chiptuning. Bij ecotunen passen we de software van uw auto zo aan dat er een efficiëntere verbranding plaats vind. Hierdoor gaat uw brandstofverbruik aanzienlijk omlaag. Dit, terwijl het vermogen toeneemt.
 
Bij normale chiptuning is het doel maximaal vermogen. Hoewel  ook zorgt voor een brandstofbesparing is dit bij eco chiptuning het doel. Omdat het doel bij eco tuning op maximaal brandstof rendement ligt zal de chiptuner andere keuzes maken.
 
Een voorbeeld hiervan is het optimaliseren van het rpm bereik. Door het verhogen van de koppel maakt de auto lagere motor-rpm’s mogelijk, wat leidt tot een aanzienlijke brandstofbesparing.

EGR uitschakelen

Waarom zou je de EGR klep uitschakelen? De EGR-klep wordt tegenwoordig steeds vaker in de uitlaat van auto’s geplaatst om de uitstoot van stikstof te verminderen, dit als reactie op de toenemende milieueisen voor auto’s in Nederland. Nieuwe voorschriften vereisen aanzienlijke vermindering van emissies, wat leidt tot innovaties zoals roetfilters en EGR-kleppen.

Vanwege nieuwe richtlijnen moet de uitstoot van voertuigen zo veel mogelijk worden verminderd. Ontwikkelingen als de roetfilter en EGR kleppen zijn hier een voorbeeld van. Echter, de EGR klep kent vele problemen en storingen die kunnen leiden tot zware vervuiling. De EGR klep uitschakelen kan ervoor zorgen dat deze problemen verminderd worden. U zult nu een stuk langer met uw brandstof kunnen doen en de auto krijgt ook nog eens een toename van vermogen.

TCU Automaat Stage 1

Geschikt voor alle automaatbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatvhiptuningie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard software en bestaat uit:
 
Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk. 

TCU Automaat Stage 2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor de meeste automaten Wij hebben lange ervaring in het ontwikkelen van verbeterde software en deze bestaat uit: 
 
  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
    Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid

Decat

Decat is een behoefte voor auto waarvan de katalysator verwijderd is. Dit kan leiden tot storingslampje nadat de ECU (motor management computer) dit opgemerkt heeft. In dat geval moet het uitgezet worden in de software om foutmeldingen te voorkomen.

Hard cut limiter

De meeste standaard dieselmotoren blijven exact op het maximaal toerentalpunt draaien als de toerenbegrenzer wordt bereikt, tot men het gas los laat. (soft cut limiter).  Als er echter een hard-cut limiter is geprogrammeerd, valt de  brandstoftoevoer heel even weg en komt direct weer terug als de motor de toerentalbegrenzer bereikt, hierdoor krijgt men bij maximaal toeren een aan uit effect waardoor het op pops and bangs lijkt van de benzine motor. 
 
Welk effect een hard-cut limiter heeft bij veelvuldig gebruik is niet bekend. Onder andere de injectoren, turbo en roetfilter worden wel zwaarder belast bij bereiken van de hard-cut limiter.

Pops & bangs / crackle map

De knallen ontstaan wanneer brandstof ontploft in de uitlaat als het gas wordt losgelaten. De technologie is ontwikkeld om de motor op toeren te houden zodra u geen gas meer geeft. De motor zal veel sneller reageren, wat natuurlijk al prettig is, maar we merken wel dat de meeste mensen pops and bangs toepassen voor het gave geluid
 

Adblue uitschakelen

Sommige merken vertonen vaak storingen in het Adblue-systeem.
Schakelt het Adblue-systeem elektronisch uit en verwijdert bijbehorende waarschuwingsberichten. Het uitschakelen van het Adblue-systeem gebeurt door herprogrammering van het motormanagementsysteem.

Start Stop uitschakelen

Bij de meeste auto’s kunnen we het start-stop systeem uitschakelen dan staat het systeem standaard uit en kan het handmatig worden ingeschakeld. Zo behoudt u zelf de volledige controle over uw voertuig.

Hoewel het brandstof bespaart en emissies vermindert door de motor uit te schakelen tijdens stilstand, kan leiden tot verhoogde slijtage aan de startmotor en accu, en verminderd rijcomfort door het herstarten van de motor.

Foutcodes uitschrijven

Motorstoringscodes, ook bekend als DTC of soms P-Codes, worden aangegeven wanneer de motorbesturingseenheid vaststelt dat er mogelijk een probleem of storing is met het motormanagementsysteem. Met het uitschrijven / wegschrijven / uitschakelen van foutcodes voorkomen we dat dashboard lampjes gaan branden en dat het voertuig in noodloop komt.

De reden voor de foutcode zelf is om het probleem te traceren naar een specifiek gebied of een specifieke sensor in het systeem, zodat iedereen die aan het voertuig werkt het probleem kan traceren.
DTC- en motorfoutcodes bestaan uit 1 beginletter gevolgd door 4 cijfers, die samen uniek zijn voor een onderdeel of sensor in het motormanagementsysteem.

OPF/GPF/DPF (roetfilter) verwijderen

Door steeds strengere milieueisen moeten steeds meer moderne auto’s eraan geloven. De roetfilter wordt langzamerhand een veelvoorkomend onderdeel bij veel autofabrikanten. Waar voorheen enkel de dieselmotoren werden uitgerust met een roetfilter worden tegenwoordig ook de benzinemotoren voorzien van een filter.

Deze filter, ook wel OPF of GPF filter genoemd, heeft als doel de uitstoot van schadelijke roetdeeltjes te verminderen. Dit is marginaal beter voor het milieu, maar vele malen slechter voor de beleving in uw auto! Een OPF of GPF filter verwijderen is daarom bij veel automobilisten gewenst. Het draagt bij aan het geluid, het vermogen en het brandstofverbruik.

Wil je meer informatie?

Bel gerust voor meer informatie.
Ons team staat u graag te woord zowel voor als na tuning